SOALAN-SOALAN LAZIM (FAQs)
(Ini adalah draf skrip sessi temubual di sebuah stesen radio tempatan)
Boleh cerita sikit tentang syarikat Oilyman Technology ni.
Oilyman
Technology adalah sebuah syarikat bumiputera, berpusat di Shah
Alam dan terlibat secara khusus dalam perniagaan produk
penjagaan enjin kenderaan. Produk kami yang terhangat sekarang
ni adalah aditif pembersih karbon, jenama PROFESSOR.
Kita
akan membincangkan tentang PROFESSOR, pembersih karbon enjin.
Sebelum pergi lebih jauh saya nak tanya, apa itu karbon dan
apakah kaitannya dengan enjin kenderaan?
Karbon
terhasil secara semulajadi akibat pembakaran campuran udara dan
bahanapi. Paling mudah nak faham tentang karbon ni ialah lihat
pada pelita minyak tanah. Perhatikan asap yang terhasil, itu lah
karbon, tapi pada pelita kita panggil jelaga.
Kalau
pada enjin, cuba lihat pada palam pencucuh. Macam itu lah rupa
karbon. Pada palam pencucuh tu baru sedikit, banyak lagi yang
melekat pada kepala piston, injap-injap dan ruang pembakaran
yang kita tidak nampak. Kalau 5 tahun pakai kereta, 5 tahun lah
karbon yang akan terkumpul.
Adakah karbon ni akan membawa masalah kepada enjin?
Memang.
Apabila jumlah karbon semakin meningkat ia akan mengganggu
kesempurnaan pembakaran enjin. Campuran udara dan bahanapi yang
tidak sempurna akan mengakibatkan prestasi enjin semakin
menurun, manakala penggunaan bahanapi pula semakin meningkat.
Kesan-kesan
sampingan lain pula yang mungkin akan terasa ialah enjin susah
hendak dihidupkan waktu pagi, kurang kuasa mendaki, kurang kuasa
semasa memotong dan juga masalah kepada penalaan (tuning)
enjin.
Kepada kenderaan yang menggunakan sistem
suntikan bahanapi, masalah juga akan dihadapi oleh ‘throttle
body’ kenderaan terbabit, yang boleh menyebabkan kelajuan enjin
menjadi tidak stabil, atau enjin kenderaan mati secara
tiba-tiba.
Bagaimana pula karbon tu boleh mengganggu ‘throttle body’?
Dalam
sistem enjin, terdapat istilah yang kita panggil
‘back-pressure’ dimana asap pembakaran akan tertolak ke arah
‘intake manifold’ bukan 100% keluar melalui ‘exhaust manifold’.
Asap ini adalah karbon yang akan mengotorkan sistem pernafasan
‘throttle body’ terutama semasa enjin ‘idling’.
Macam mana nak buang karbon ni?
Kalau
‘throttle body’ biasanya pusat servis akan membuka dan servis
untuk membersihkannya semula. Manakala karbon dalam ruang
pembakaran boleh dibuang dengan cara membuat ‘top overhaul’.
Tetapi
sekarang ada cara yang lebih mudah, lebih murah dan lebih
cepat. Kita gunakan produk PROFESSOR Xpess Decarbonizer, aditif
pembersih karbon.
Apa kelebihan menggunakan PROFESSOR ni berbanding cara lain?
Servis
‘throttle body’ mengambil masa beberapa jam. Jika ‘top
overhaul’ pula mengambil masa beberapa hari dengan belanja
ratusan ringgit.
Menggunakan PROFESSOR hanya memerlukan
masa sekitar 15 minit sahaja. Ia boleh dibuat bila-bila masa dan
di mana sahaja. Harga PROFESSOR pula tidak mahal, hanya RM78.00
sahaja.
Bagaimanakah cara menggunakan PROFESSOR ni?
Mula-mula
kita hidupkan enjin dan biarkan dalam keadaan ‘idling’.Kita
masukkan cecair aditif PROFESSOR ini melalui lubang vakum yang
terdapat pada ‘intake manifold’ enjin. Ia akan membersihkan
ruang dalam ‘intake manifold’ termasuk juga ruang pada ‘plenum
chamber’ dan seterusnya masuk ke dalam ruang pembakaran. Di sini
terdapat kepala piston, palam pencucuh dan juga
injap-injap.Mendapan karbon yang telah dibasahi oleh aditif
PROFESSOR ini akan ditanggalkan dengan bantuan api palam
pencucuh.
Karbon yang pada asalnya keras dan
berkerak akan menjadi molekul-molekul halus dan akan keluar
melalui paip ekzoz. Semua proses ini berlaku dalam masa sekitar
15 minit sahaja. Selepas itu anda akan rasa prestasi enjin akan
menjadi lebih ‘responsive’ dan bertenaga.
Apakah jenis enjin atau kenderaan yang patut menggunakan PROFESSOR ni?
Semua
jenis enjin petrol, disel atau NGV boleh menggunakan PROFESSOR.
Enjin biasa, enjin turbo, enjin supercharger semua boleh guna.
Kereta, van, bas, lori, bot, motosikal semua boleh.
Bilakah masa yang sesuai untuk menggunakan PROFESSOR ni?
Kita
cadangkan supaya PROFESSOR ini digunakan setiap 20,000km atau
setahun sekali. Jika ‘mileage’ kenderaan anda masih belum
mencecah 20,000km maka tunggulah sehingga jarak ‘milege’
tersebut sampai. Jikalau ‘mileage’ kenderaan anda telah melebihi
20,000km masa untuk menggunakan PROFESSOR ini telah tiba.
Sebagai
contoh, anda telah menggunakan kenderaan selama 2 tahun dan
‘mileage’ nya sekarang ialah 50,000km maka amatlah sesuai untuk
anda membersihkan karbon enjin tersebut.
Apakah kebaikan membersihkan karbon ini?
Banyak
kebaikannya. Yang paling mudah anda akan rasa ialah ‘pick-up’.
Enjin akan menjadi lebih senyap dan stabil. Daya mendaki kuat.
Kuasa memotong yang sempurna. Yang paling penting, apabila enjin
anda bertenaga anda akan dapati penggunaan bahanapi lebih
menjimatkan.
Jika anda biarkan enjin tersebut
tanpa membersihkan karbonnya, prestasi enjin akan semakin
menurun. Apabila kuasa kurang, anda akan menekan pedal minyak
lebih. Ini akan menyebabkan kenderaan anda kuat makan minyak.
Berapa peratuskah penjimatan minyak yang kita boleh dapat?
Mengikut
pengujian berkomputer yang kita jalankan, secara purata
penjimatan penggunaan minyak adalah sekitar 20%.
Peratusan
ini dipengaruhi oleh usia enjin dan jumlah karbon yang terdapat
dalam enjin terbabit. Sebagai contoh, jika enjin anda telah
berusia 10 tahun, jarak ‘mileage’ anda 200,000km maka kadar
penjimatan anda adalah lebih tinggi berbanding enjin berusia 2
tahun dengan mileage 50,000km.
Ada tak kesan-kesan sampingan negatif selepas menggunakan PROFESSOR ini?
PROFESSOR
hanya menanggalkan karbon, tidak menghakis bahan-bahan seperti
logam besi atau aluminium. Tiada masalah menggunakan PROFESSOR.
Macam mana nak dapatkan produk PROFESSOR ni.
Pelanggan
boleh menghubungi saya melalui email profoilyman@gmail.com. Anda juga boleh lawati laman web kami http://profoilyman.blogspot.com pada bila-bila masa.
Apakah pesanan En.Azmi sebelum kita akhiri perbincangan ini?
Kepada
pemilik kenderaan, saya amat syorkan anda menggunakan PROFESSOR
ni. Bersihkan karbon enjin anda supaya anda dapat merasai
semula keseronokan memandu dan yang paling penting enjin yang
bagus dan lancar akan membantu menjimatkan penggunaan bahanapi.
Dengan harga cuma RM78.00 saya rasa lebih ramai pengguna mampu untuk membersihkan karbon enjin kenderaan mereka.
Kami
telah menjalinkan usahasama dengan Speedworks, Puspakom dan
juga Sirim bagi menguji keberkesanan produk PROFESSOR ini.
Data-data yang diperolehi adalah dalam bentuk maklumat
berkomputer, bukan teori atau cakap kosong tanpa fakta.
PROFESSOR adalah keluaran 100% bumiputera, sokonglah barangan buatan Malaysia.
Kepada sesiapa yang berminat untuk menjadi agen atau pengedar produk kami sila hubungi saya di talian email profoilyman@gmail.com atau lawati http://profoilyman.blogspot.com
Yang
terakhir sekali, saya ucapkan terima kasih kepada semua atas
kesudian meluangkan masa bersama-sama kami. Dengan ilmu yang
sedikit ini saya akan cuba berkongsi dengan seramai mungkin.
InsyaAllah, jika ada umur yang panjang kita akan berjumpa lagi.
No comments:
Post a Comment